Zonder na te denken was dat het directe antwoord van mij. Op de vraag die mij recent gesteld werd over wat er bij aanvang van een nieuw decennium (2020) extra aandacht zou moeten krijgen. Het is namelijk best merkwaardig te ervaren dat er zulke grote verschillen zijn tussen de digitale tools in onze privéomgeving en de zakelijke tools die tijdens onze dagelijkse werkzaamheden worden aangeboden.
Meestal gebeurt dat laatste iets minder op een presenteerblaadje. Wat ik daarmee bedoel leg ik graag uit door het stellen van slechts twee kritische vragen:
Waarschijnlijk gebruikt 100% van de werknemers een smartphone en installeren zij allerlei handige bruikbare apps. Maar installeren jouw collega’s ook de bedrijfsapp die zij bijvoorbeeld als accountmanager of projectmedewerkers nodig hebben? Wellicht kom je nu tot de conclusie dat die apps voor jouw bedrijf nog niet ontwikkeld zijn. Ook niet voor jouw functie. Best vreemd, want er worden daardoor kansen gemist. Als bijvoorbeeld een projectmedewerker een app gebruikt waarmee al bij de klant de juiste klant- en projectgegevens kunnen worden ingevuld dan voorkomt dat het achteraf overtikken van (foutgevoelige) informatie. Je kan er overigens ook eerder door factureren. Echt mobiel werken betekent dat data al bij de bron, op locatie bij de klant, via een app wordt ingevuld. Dus is de link naar sales al snel gemaakt. Werkt jouw bedrijf al zo mobiel, zodat een verkooporder gelijk via een app een order inlevert en deze direct door de administratie verwerkt wordt?
Mensen praten tegen het navigatiesysteem in de (lease)auto om de juiste bestemming in te laten stellen. Thuis roepen we ‘hé Siri’ om vragen te stellen zonder de iPhone aan te raken of raadplegen onze “Google Assistent.” Maar hoe vaak hebben jij en jouw collega’s deze week tegen kantoorapplicaties aangesproken of hoe vaak spraken de applicaties terug? Laatst sprak ik een journalist die serieus aan het nadenken is om zijn vlugge toetsenbordvingers eens wat meer rust te gaan geven. Vreemd eigenlijk dat ‘iets op een andere manier doen’ in het bedrijfsleven weinig aandacht krijgt. Terwijl de spraaktechnologie er gewoon is en tegenwoordig bijna 100% van wat je zegt begrijpt. Op het gebied van ‘voice’ zijn er ongetwijfeld veel zakelijke businesskansen.
Er zijn nog veel meer ‘gaps’ te bedenken tussen privé en zakelijk. Zo las ik recent een artikel waaruit blijkt dat schoolverlaters (Generatie Z) niet graag meer bellen en zelfs e-mail steeds vaker vermijden. Om voor deze generatie aantrekkelijk te blijven zouden zij misschien wel moeten kunnen solliciteren via WhatsApp of chat. Dat is namelijk de manier waarop zij graag communiceren.
Bij aanvang van 2020 was dit een eerste blog om je te inspireren. Er is bij veel bedrijven geïnvesteerd om vanaf mobiele devices toegang te krijgen tot data (pull), maar interessanter wordt het als we samen in staat zijn om ook vanaf allerlei devices de data in systemen te vullen (push).
Hoe we dat doen? Daar ga je binnenkort zeker meer over horen.
Een gezond 2020 toegewenst!
Kees Bal.