Kies je voor ‘groot en geordend’ of ‘klein en flexibel’ ondernemen?

Kies je voor ‘groot en geordend’ of ‘klein en flexibel’ ondernemen?

Met wie doe je zelf het liefst zaken, kleine of grote spelers? Er zijn organisaties die bewust kiezen om alleen maar zaken te doen met grote wereldspelers. Dan kom je als klein bedrijf waarschijnlijk niet snel aan tafel. Andersom is dat overigens ook zo. Daarom besloten we om deze keer eens wat voor- en nadelen te beschrijven van zowel klein als groot ondernemerschap.

De kracht van klein

In kleinere organisaties zijn medewerkers gewend om te schakelen en elkaars werkzaamheden over te nemen. De lijnen zijn kort en de veerkracht is groot. Klant-leveranciersrelaties zullen sneller gewaardeerd worden als persoonlijk, flexibel en oprecht geïnteresseerd. Het voelt allemaal wat informeler.

De valkuil?

Kleinere organisaties hebben sneller de neiging om alles te willen doen. Zeker als bedrijven net beginnen zie je dat elke opdracht aangenomen wordt. De valkuil is dat teveel flexibiliteit ook tegen je kan werken. Je gaat bijvoorbeeld maatwerk leveren, terwijl deze investering geen rendement oplevert. Of je doet meer dan de klant verwacht, wat in eerste instantie goed lijkt, maar nog niet betekent dat de klant dit ook als nuttig of waardevol ervaart.

Zakendoen met grote organisaties

De verantwoordelijkheden zijn meer afgebakend in grotere organisaties. Er zijn meerdere functies ontstaan en klanten hebben daardoor te maken hebben met meerdere contactpersonen. Positief is dat er procedures zijn. Dat is immers de enige manier om gestructureerd met elkaar samen te werken en klanten beter te bedienen.

De nadelen van groot?

Van het kastje-naar-de-muur gedrag is mogelijk, doordat niet duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Zonder goede klantsystemen, zoals CRM weten medewerkers onderling niet wat er precies is afgesproken. Soms voelen klanten zich daarom ‘een nummer’ of niet serieus genomen. Je kent vast zelf wel zo’n situatie, waarbij je besloten hebt om toch van een groot bedrijf naar een kleiner bedrijf over te stappen.

Onze conclusie

We gunnen iedereen de flexibiliteit, klantgerichtheid en ondernemerschap van een klein bedrijf. Tegelijkertijd zijn er procedures nodig en projectplannen die onder andere sturen op tijd, geld, deliverables en klantverwachtingen. Daarmee kunnen weloverwogen beslissingen genomen worden. Ook klanten en medewerkers van kleinere bedrijven hebben behoefte aan structuur nodig, maar in de praktijk is dat lang niet altijd het geval.

Bij Promis kiezen we voor projecten met heldere processen en voor geïnstalleerde systemen om snel en eenvoudig te implementeren. Alles wat te maken heeft met businessprocessen heeft immers met een belangrijk onderdeel van onze core business te maken; Workflow Management

Zin in flexibel, gestructureerd en geordend? 

Daar praten we graag eens vrijblijvend met jou over door. Klein of groot, het maakt ons niet uit. Neem hier contact met ons op als er binnen jouw organisatie processen zijn aan te wijzen die aandacht nodig hebben.
Direct contact? Bel (+31) (0)30 60 20 160