Kwaliteitsdenken zit in mensen, maar de workflow regelt het!

Kwaliteitsdenken zit in mensen, maar de workflow regelt het!

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; veel bedrijven hanteren een kwaliteitssysteem vrijwel alleen omdat ze geaudit worden. Beter is het om het vooral voor je klanten, binnen de farmacie de patiënten, te doen, want dan word je er zelf ook beter van. Kwaliteitsdenken en het bewust hierover zijn zit in mensen. Maar de workflows helpen je om kwaliteitsborgingen te automatiseren waardoor je er grip op houdt.

Met de applicatie onder m’n arm…

In mijn vorige blog sprak ik over een toevallige ontmoeting in een bouwmarkt met Jaap Koster, directeur bij Pharmaceutical Consultancy Services. Dit is een vervolg hierop. Binnen de farmaceutische sector is het verplicht om een QMS te hebben, een Quality Management Systeem, binnen de farma ook wel PQMS genoemd, waarmee alle kwaliteitsprocessen beheerd worden. Letterlijk ging ik met de applicatie onder m’n arm naar hem toe om te zien of we zijn wensen konden invullen.

Twee zaken van belang bij borging van kwaliteit

Al snel werd duidelijk welke onderdelen voor Pharmaceutical Consultancy Services van belang zijn:
  1. Het workflow management gedeelte; dat is de gedigitaliseerde vertaling van de logische stappen die noodzakelijk zijn om veel efficiënter en effectiever te zijn. Denk daarbij aan geautomatiseerde approval (goedkeuringsprocessen) maar bijvoorbeeld ook om te garanderen binnen kwaliteitsborgingssystemen dat mensen getraind en gekwalificeerd zijn en voorzien zijn van de juiste kennis.
  2. Het dossierbeheer; hier gaat het om het georganiseerd vastleggen van bij elkaar horende informatie welke leidt tot management informatie die je kunt gebruiken voor review zoals PQR.
Door dit goed te regelen zijn organisaties goed voorbereid voor inspecties.

Missie geslaagd!

Natuurlijk zijn we trots dat we door alle tests heen zijn gekomen. Wat Promis uniek maakt is dat we alles rondom 5 bekende W’s kunnen automatiseren, namelijk; “Wat, waar, waarom, wie en wanneer”. Na elke stap programmeren we de juiste intelligentie in de vorm van ‘if this than that’ scenario’s. Zonder al te veel consultancy uren kan snel een kwaliteitsworkflows worden opgezet. Het is document- een workflow management in één compleet systeem!

Kwaliteitsdenken met digitale workflow en dossiervorming betekent:

  • Processen dusdanig inrichten zodat fouten zo veel mogelijk worden vermeden.
  • Het geautomatiseerd uitvoeren van kwaliteitscontroles.
  • Het automatiseren van logisch opvolgende stappen op basis van scenario’s.
  • Het inregelen van goedkeuringsprocessen, bijvoorbeeld via e-mail.
  • Het organiseren van je informatiestromen.

Zullen we samen gaan kwaliteitsdenken?

Kwaliteitsdenken met workflow levert tevreden en vooral meer klanten op. Graag onderzoek ik of we ook aan de specifieke regelgeving van jouw branche kunnen voldoen. Daag ons maar uit!


Kees Bal – Telefoonnummer: 030 – 60 20 160 of te bereiken via het contactformulier.
Direct contact? Bel (+31) (0)30 60 20 160