Tel jij weleens vijf euro neer voor een beker Starbucks? Of leg je zonder blikken of blozen een tientje bij voor een tof pakket van Cool Blue? Wij ook. Waarom? Omdat dit als zoveel meer aanvoelt dan enkel koffie of een nieuwe stofzuiger. Het biedt ons een beleving. In B2C snappen ze dit ‘trucje’ al verrassend goed, maar hoe zit dat eigenlijk in B2B? Hoe leg jij jouw klanten in de watten?
Full experience
Vandaag de dag zoekt de consument steeds meer naar een beleving; een product of dienst met daaromheen een hele reeks van services. De verkoop van een kaal product volstaat dan ook niet altijd meer, zeker niet bij de jongere generaties. Zij zoeken voortdurend naar een ‘full experience’. Innovatieve bedrijven snappen dit en spelen hier al slim op in. Denk maar eens aan de bakker die ook een goede cappuccino neerzet, aan de boekenwinkel die live events verzorgd of aan een elektronicazaak die zich opwerkte tot een van de meest favoriete werkgevers in Nederland.
Klantbeleving: belangrijker dan product
Of dit slechts een trend is? Forbes denkt van niet. Dit bedrijf verwacht dat in 2020 de klantbeleving zelfs de belangrijkste reden wordt waarom de consument voor een bepaald bedrijf of merk kiest. Hoe de klant de dienstverlening ervaart, wordt daarmee belangrijker dan het product en de prijs.
Van B2C naar B2B
In B2C wordt dus al volop aan de weg getimmerd, maar hoe zit het eigenlijk met de klantbeleving in B2B? Hoe komt jouw klant bij je binnen? Een goede eerste indruk doet wonderen. Grijp die kans en presenteer je klanten jouw visie. En vergeet niet om die visie door te voeren, in huisstijl, service én informatievoorziening. Hoe informeer jij jouw klanten? Centraal, volledig en persoonlijk of ongeorganiseerd en standaard? Stel niet langer alleen jouw dienst centraal, maar ga voor de full experience.
Wilt u meer weten?
Neem dan gerust contact met ons op via ons contactformulier. Wij staan voor jou klaar.