Wie heeft de regie over jouw bedrijfsprocessen? Jijzelf of de leverancier?

Wie heeft de regie over jouw bedrijfsprocessen? Jijzelf of de leverancier?

Wie onderneemt kan er plotseling mee geconfronteerd worden; het gevoel dat je de dagelijkse grip en controle aan het verliezen bent. Door de groei van het bedrijf zijn complexe bedrijfs- en werkprocessen ontstaan, worden grote investeringen gedaan en lijkt de afhankelijkheid van leveranciers steeds groter te worden. Herkenbaar? Dan is het tijd om eens te bezien of datgene wat gedaan wordt en waarvoor betaald wordt nog wel het oorspronkelijke doel dient.

 

Signalen van regieverlies

Bij de oprichting van het bedrijf is de regie gelukkig nog zelf in handen; er worden investeringen gedaan waarvan het nut en de noodzakelijkheid vooraf duidelijk zijn. De start van het bedrijf is daar het uitgelezen moment voor. Daarna, als het bedrijf groter groeit, ontstaan er interessante bijverschijnselen, zoals:

 

  • Het aan elkaar knopen van bedrijfsprocessen van allerlei verschillende leveranciers. Het is kostbaar en lang niet altijd noodzakelijk.

  • Het automatiseren van handmatige processen, waarbij vergeten wordt om onnodige onderdelen van het proces te elimineren. Dat zijn situaties waarbij analoge processen één-op-één digitaal worden gekopieerd zonder goed naar de logica te kijken. Leveranciers die iets teveel mee hebben geprofiteerd van de groei. Teveel applicaties zijn binnengebracht, werknemers raken het overzicht kwijt en ervaren stress en chaos. Geloof het of niet maar de ondernemer kan bij zo’n leverancier een abonnement afsluiten om collega’s weer plezierig te laten werken met een overzichtelijk en persoonlijk dashboard. Het lijkt een beetje de omgekeerde wereld. Chaos creëren en vervolgens investeren?

  • Niet meer weten of er wel een ROI te maken valt van de investering die gedaan moet worden. Hoeveel applicaties zijn er niet aangekocht die achteraf geen waarde bleken te hebben? Zeker in deze tijd waar op het gebied van technologie alles mogelijk lijkt te zijn gaat het nog steeds om nut, noodzaak en geld verdienen.

Ga terug naar de kern

Mocht je bovenstaande signalen herkennen ga dan in gedachte eens terug naar waar het allemaal mee begon. Wat heb je als je een bedrijf nu écht nodig? Om je bij deze vraag te helpen gaat de volgende blog over een aantal bouwblokken die elke onderneming nodig heeft. Omdat we erin geloven dat heel veel bedrijven voor het grootste gedeelte op elkaar lijken en dat vereenvoudiging ervoor zorgt dat de regie weer terugkomt bij het bedrijf.

 

Eenvoud, logica, niets overbodigs

Dat zijn drie kernwoorden die van toepassing zijn op bedrijfsprocessen waar Promis graag over in gesprek gaat. Dat kan soms zelf betekenen dat je al iets in huis hebt waar je het bestaan niet van wist, waardoor onnodige investeringen voorkomen worden.

Interesse om eens door te praten of zin in een second opinion? Klik hier of bel met Kees Bal op 030 – 60 20 160.

Direct contact? Bel (+31) (0)30 60 20 160